محمد (ص) پیام آور قرآن

!محفلی مجازی برای مباحثه ای حقیقی
مشخصات بلاگ
محمد (ص) پیام آور قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نام خدای محمد،روشنی بخش دل ها، دل هایمان را گرفته ایم و با قدم هایمان وارد گردان محمد رسول الله (ص) شده ایم تا دلمان را با تابش نور حقیقت از کلام وحی تنظیم کنیم. گردان محمد رسول الله (ص) نام یکی از گردان های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این مدرسه افراد در گروه هایی با عنوان گردان به یادگیری راه های تدبر برای انس هر چه بیشتر با قرآن می پردازند تا به برکت نگاه های رسول مهربانی دل، فکر، اندیشه و عمل هایشان رنگ قرآن بگیرد، انشاالله.
در همین راستا ما، گردان محمد رسول الله، بر آن شدیم تا وبلاگی ایجاد کنیم که در آن نوای نفس نفس زدن های آدم هایی که دلشان می خواهد نگاهشان را به قرآن در یک جمع از جنس گردان وسعت ببخشند، به گوش رسد.اینجا اتاق جلسات آمادگی و تمرین گردان برای عملیات است. بحث هایی که در ابتدا مطرح می شود برای تکمیل و نزدیکی به حقیقت نیازمند همکاری همه هم گردانی های عزیز است و از آن جایی که ما تمام مردم جهان را عضوی از گردان محمد رسول الله می دانیم، از شما و تمام هم گردانی های عزیز خواستاریم تا در این بحث ها مشارکت جدی داشته باشند و لطفا در صورتی که نکته ای درزمینه ی تکمیل بحث به نطرتان میرسد حتما ارائه دهید.
یا علی

توجه کنید:
این خانه بنا دارد هر هفته مطالبش را تازه کند. لطفا تمام مطالب در صفحه اول را مطالعه نمایید.

سه شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۶:۵۴ ب.ظ

محل مباحثه درس سوم

بسم الله

موضوع درس: زوجیت سوره ها

۹۳/۰۶/۰۴
گردان محمد رسول الله

نظرات  (۲۵)

بسم الله الرحمن الرحیم
به حول و قوه الهی شروع می کنیم
انشاالله هر بزرگواری هم که حضور دارن بفرماین نکاتشان را
خب اول یه خلاصه ای از درس می گیم و بعد می ریم سراغ جزییات و انشاالله سوره

از جمله روش های تدبر در قرآن و فهم قرآن با کمک خود قرآن یافتن زوج سوره مورد نظر است. در واقع با یافتن زوج سوره مورد نظر بعضی یا همه مطالب مورد نظر در سوره اول توسط سوره دوم (زوج سوره) شرح داده می شود.یعنی یک سوره در نظام خودش مطالبی را به سوره ای دیگر ارجاع می دهد.
درس سوم به روش های یافتن زوج سوره می پردازد و برای نمونه دو سوره از قرآن انتخاب شده است که از نظر ظاهر و قالب ادبی در اولین نگاه شباهتشان دیده می شود.
در این میان انواع روش یافتن زوج سوره نیز ذکر می شود:
1- شباهت در نحوه شروع سوره
2-تکمیل کننده معنا به این شکل که یک سوره گویا در ادامه تکمیل مفهوم سوره ای دیگر آمده ست.
3-خطاب های یکسان سوره ها
4-قالب ادبی
5- موضوعی
6-شباهت در شروع و پایان سوره

و تلفیق هر یک از روش ها
سلام
لطفا در مورد تفاوت عمل درسوره شمس با عمل در سوره لیل توضیح دهید.
البته به موارد بالا مواردی مانند مکی و مدنی بودن و ... نیز می توان ذکر کرد.
حالا چگونه و با چه روندی بایستی زوج سوره ها و علت این زوجیت را یافت:
1-بررسی مجزای سوره ها و تلاش برای یافتن غرض هر یک
2-تلاش برای فهم تمایز ها و تشابه ها

سلام ممنون از زحمات شما
شاید از این خاصیت زوج (شرح یکی با دیگری ) در خود زوج های سوره درس بتوان بهره برد مثلا شرح سما و ما بنا.. با نفس و ما سو...
سلا خانم ذوالفقاری
می شه سوالتون رو بیشتر توضیح بدید.
منظورتون از عمل چیه؟
در کتاب نموداری در مباحث آخر آورده ودر سوره شمس الهام برای عمل کردن را ذکر کرده
وعمل کردن برای تصدیق کردن را در سوره لیل نوشته است .
سلام خانم اوج خوش آمدید
ممنون از نکته خوبتون
لطفا نکته تون رو بیشتر توضیح بدید تا بیشتر بهره ببریم.
فکر میکنم عمل در سوره شمس همان کارهایی است که مابا توجه کردن به الهام تقوی و فجور انجام می دهیم .

وعمل در سوره لیل مانند اعطاء است که منجر به تصدیق وتیسیر یسر می شود.
با توجه به صفحه 83 سوره لیل از آثار سوره شمس می شود. چرخه سوره شمس را تکمیل می کنه یا شرح بیشتری می دهد. این طور که از مصادیق الهام فجور و تقوا و تبعیت از آن که به معنای تقواست، در سوره لیل می شود تصدیق وعده حسنی
مثلا تقابل فجور و تقوی در درون انسان مشابه تقابل عناصر متضاد در طبیعت است؟
اگر شب بناشد روشنی روز معنا ندارد اگر فجور اهام نشود تقوی معنا ندارد مثل مسابقه بی حریف است
در سوره شمس بحث نفس مطرح است و اگر آن را نفس انسان در نظر گیریم این نفس فارغ از نقش و بنا به نفس بودنش شرح داده شده است. که هر نفسی تسویه می شود و الهام فجور و تقوی به آن انجام می گیرد . حالا این الهام تبعیت می شود که به معنای تبعیت از رسول نیز هست می رسد به فلاح.
حالا در سوره لیل بحث تصدیق وعده حسنی مطرح می شود و اصل موضوع درباره شتی بودن سعی انسان است. حالا با جزییات بیشتری تبعیت از الهام درونی ذکر می شود که فرد اعطا کند و بخل نورزد و همه این کارها در جهت تصدیق حسنی است.
سوال الهام با تسویه چه رابطه ای دارد/ صفحه 70 پاراگراف اول

2-چرا الها م فجور مقدم بر تقوی است


در ادامه مطلب خانم اوج:
این که در قسم سوره عناصر طبیعی ذکر شده است رو به راحتی نمی شه با مطالب دیگر سوره نظیر به نظیر گرفت. ابتدا باید سوره تجزیه و تحلیل بشه و شرح و بسط داده شود. مثلا شاید بشود از قسم های سوره شمس و تسویه و الهام فجور و تقوی این نکته را درک کرد که در تمام عناصر عالم تسویه انجام گرفته است.
مثلا همین که یه شمسی هست این تسویه شده است که ضحی آن را می بینیم و همه اینها در یک نظام کلی تری هستند که خبر از تسویه تمام این عالم می دهند و عالم در جریان مشخصی پیش می رود و انسان خللی در این مسیر نمی تواند ایجاد کند. تنها با عدم تبعیت از الهام فجور و تقوی خاب می شود.
می بخشید با توجه به این که الان اذان گفتند لطفا تمام نکات و سوالات رو بفرمایید . بنده انشاالله بعد اذان و نماز برمی گردم.
ممنون
یا علی
برای من جالبه انسان از طریق درون خود باید به الهام تقوی توجه کرده ودر برون به دیگران توجه کرده واعطاء کند
وسوره بااینکه روی نفس انسان بحث می کنه ولی به اهمیت دیگران واجتماع می پردازد.
خانم احمدیان کتاب من قدیمی تر از کتاب شماست احتمالا نموداری که گفتم در کتاب شما نیست. از توضیحات شما استفاده کردم .ممنونم
سلام خانم اوج
از نکات شما هم استفاده کردم .ممنونم.

در مورد سؤال شما فکر می کنم تسویه تقدم داشته ایجاد شده ونفس در حالت اثربخشی قرار گرفته ( زمینه فراهم شده ) وبعذ الهام فحور وتقوی انجام میشود .

در مورد سؤال دوم شما نیز شاید به دلیل همان تسویه ( که زواید وکاستی ها از بین برده میشود ) باشد که اول فجور را آورده است.


سلام ممنون از پاسخ شما

جالبترین و در عین حال سنگینترین بخش برای حقیر قسمت ارجاع موضوعات یک سوره...صفحه 83 است.
در صورت امکان 1-2 تا گزاره اضافه فرمایید انشائالله بهتر جا بیافتد
مواردی که به ذهن من میرسد :

_ تیسیر یسر به اتقی کمک می کند که به فلاح برسد وتیسیر عسر موجب  خاب اشقی میشود.

_ اشقی سوره شمس از الهام نفس به فحور آن رسیده واشقی سوره
لیل به انذار توحه نداشته است .
سلام. من می خواستم بیام مباحثه. اما انقد مشغولیت داشتم که یادم رفته بود! :-( :-(
سلام
راستش بنده برگشتم که ببینم می تونم سوال بی پاسخی رو پاسخ بدم یا نه. اما سوال بی پاسخی رو ندیدم. لطفا اگر نکته ای جامانده و پاسخ داده نشده بگید تا در حد توان خدمتتان بگم.
ممنون
سلام خانم احمدیان لطفا یک خلاصه ای از روش ارجاع سوره به سوره دیگر را بفرمایید منظورم پاراگراف دوم ص83 است
سلام خانم اوج عزیز
تاخیر بنده در پاسخگویی رو ببخشید.
در  ارجاع سوره به سوره دیگر اول موضوع های اصلی سوره یافت می شود و در واقع با مطالعه چندباره سوره محور مشترک دو سوره مشخص می شود. سپس واژگان بنا به هر سوره معنا می شه. مثلا همین تعریف اشقی که تعریف هر دو سوره ذکر شده است. در حرکت بعدی٬ بنا به محور مشترک دو سوره به هم مرتبط می شوند. مثلا در سوره شمس عامل فلاح رو تبعیت از الهام درونی می دانیم. در سوره لیل عامل و راه سعادتمندی عطا٬ تقوا و تصدیق حسنی است. پس اگر این چنین عمل کنیم الهام درونی رو تبعیت کردیم و در صورت بخل و استغنا خود را از الهام درونی بی بهره کرده ایم. 
نتیجه این تحلیل ها این می شه که سوره شمس به وجه و علل درونی هدایت و سعادت و سوره لیل به وجه بیرونی و بروزاتی که موجب سعادت می شود اشاره دارند.
همین طور جلو می ریم و مفاهیم نظیر به نظیر در سوره رو معنا می کنیم و مفاهیم رو با رویکردهای مختلف استخراج می کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی