محمد (ص) پیام آور قرآن

!محفلی مجازی برای مباحثه ای حقیقی
مشخصات بلاگ
محمد (ص) پیام آور قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نام خدای محمد،روشنی بخش دل ها، دل هایمان را گرفته ایم و با قدم هایمان وارد گردان محمد رسول الله (ص) شده ایم تا دلمان را با تابش نور حقیقت از کلام وحی تنظیم کنیم. گردان محمد رسول الله (ص) نام یکی از گردان های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این مدرسه افراد در گروه هایی با عنوان گردان به یادگیری راه های تدبر برای انس هر چه بیشتر با قرآن می پردازند تا به برکت نگاه های رسول مهربانی دل، فکر، اندیشه و عمل هایشان رنگ قرآن بگیرد، انشاالله.
در همین راستا ما، گردان محمد رسول الله، بر آن شدیم تا وبلاگی ایجاد کنیم که در آن نوای نفس نفس زدن های آدم هایی که دلشان می خواهد نگاهشان را به قرآن در یک جمع از جنس گردان وسعت ببخشند، به گوش رسد.اینجا اتاق جلسات آمادگی و تمرین گردان برای عملیات است. بحث هایی که در ابتدا مطرح می شود برای تکمیل و نزدیکی به حقیقت نیازمند همکاری همه هم گردانی های عزیز است و از آن جایی که ما تمام مردم جهان را عضوی از گردان محمد رسول الله می دانیم، از شما و تمام هم گردانی های عزیز خواستاریم تا در این بحث ها مشارکت جدی داشته باشند و لطفا در صورتی که نکته ای درزمینه ی تکمیل بحث به نطرتان میرسد حتما ارائه دهید.
یا علی

توجه کنید:
این خانه بنا دارد هر هفته مطالبش را تازه کند. لطفا تمام مطالب در صفحه اول را مطالعه نمایید.

چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ب.ظ

قرب به واسطه توجه به بدیهیات

یا فاطر 

(گزارش جلسه 25 فروردین)

روزهای آغازین سال  جدید را مهمان سوره ی مبارکه ی فاطر بودیم ،سوره ای که مرامش زیر و رو کردن دل هایمان بود. شاید خواندنش در این روزها ،اجابت دعای حول حالنای سر سفره ی هفت سینمان باشد.

سوره ی فاطر برایمان از نظام وساطت گفت ،نظام وساطت در عالم نظام مهمی است .این طور نیست که فقط کلید و چراغ مهم باشد، سیم ها هم مهم اند .سیم وقتی می تواند محتوا را منتقل کند که سنخیتی وجود داشته باشد،سیم پلاستیکی سنخیتی با حرکت الکترون ها ندارد. سیم باید مسی باشد تا الکترون ها بتوانند به وسیله آن در مسیر حرکت کنند.

با این مقدمه، یک سر عالم را فاطر السماوات در نظر بگیرید و سر دیگرش را مخلوقات. در این فضا واسطه ها هم مهم اند! ملائکه بستر اتصالی هستند.عالم با ملائکه سیم کشی شده است! مشکل ما این است که با ملائکه انس نداریم. بایستی بدانیم یکی از ویژگی های حضرت زهرا (س) انس با ملائکه بود.ایمان به ملائکه در قرآن در کنار ایمان به خدا ،ایمان به کتاب و ایمان به رسول خدا بیان شده .

از بهترین موضوعاتی که به کمک آن می توان نظام وساطت را فهمید مسئله ی رزق است! وسائط خیلی دراین مسئله به چشم می آیند و در عین اینکه هر کس وظیفه دارد برای وسائط برنامه ریزی کند ،همه چیز با خداست! جمع اضداد این موضوع حائز اهمیت است.اینکه هم وسائط را ببینیم و هم وسائط را نبینیم!

هیچ وقت دعوا سرشخص پیامبر نبوده، دعوا سر اصل رسالت است و اصل این رسالت مسئله ی وساطت! رسولان هم جزء این وسائط هستند.

در این مسئله انسان ها گره ی استدلالی ندارند، بلکه فقط گول دنیا را خورده اند ،انسان ها معتقد به اسباب غیر مادی هستند ولی فقط برای آرام کردن و امیدوار کردن خودشان در موقعیت های خاص از این اعتقاد استفاده می کنند و در عمل این باور را بروز نمی دهند.

سوره ی مبارکه ی فاطر برایمان حقایق زندگی را با قوانین بدیهی عالم بیان کرد. چالش اصلی انسان ها بی توجهی به این بدیهیات است. نخواستن بدیهی ها، تکذیب است ،نه جهل! می داند ولی عمل نمی کند. سوره ی فاطر سوره ی گذاره های فطریست!

تا حالا به این مسئله فکر کرده اید که چرا برخی ادعیه و در رابطه با برخی اذکارمسئله ی تکرار آن تا تعدادی مشخص مطرح است؟ مثلا صد بار ذکر استغفار ؟ یکی از کارهای تکرار، بدیهی سازیست؛ با این شرط که در هر بار تکرار از زاویه ای به ذکر نگاه می کنیم و هر بار وجهی را درک ببینیم که بار قبل به آن توجه کمتری داشتیم! این منجر به بدیهی سازی می شود. نتیجه آن می شود که می توانیم به به نهایت معرفت که حمل ذاتی اولیه است، برسیم؛ به این معنی که از شما بپرسند فاطمه کیست و شما بگویید فاطمه فاطمه است....بپرسند خدا کیست و شما بگویید خدا خداست...

خدایا یاریمان کن به بهانه ی رفاقت جدیدمان با سوره ی مبارکه ی فاطر بتوانیم گرد و غبار را از روی حقایق فطری که تو از ابتدای خلقتمان در وجودمان ثبت نمودی بتکانیم و با درکی عمیق تر بندگی ات را به جا آوریم.

پی نوشت:

1-بابت تاخیر در ارائه ی گزارش از همه ی دوستان هم گردانی پوزش می طلبیم. منتظر دریافت عیدی های شما با محتوای انچه در محضر سوره ی فاطر بهره مند شدید، هستیم!

2- یه سوال: آیا ما واقعا درکی نسبت به نیازمان به قرآن داریم؟ آیا واقعا ما قرآن می خوانیم چون به قرآن احساس نیاز کرده ایم و فقر درونمون رو یافتیم؟ یا فقط به پیروی از عقلا داریم قرآن می خونیم؟ قبول؛ پیروی از عقلا دستور عقله؛ اصلا خود عقله. اما واقعا وقت اون نرسیده که بفهمیم آیا این نیاز رو در درونمون یافتیم یا نه؟

۹۳/۰۲/۰۳
گردان محمد رسول الله

نظرات  (۷)

سلام
ممنون. چه گزارش جامعی. لطف کردید. متشکرم.

همه اش حس استکبار دارم نه فقر. انگار حس فقر برام رنگی نداره... حسم حتی اگر استکبار هم نباشد حداقل فقر نیست.

سلام

بسیار ممنون

اجرتون با حضرت زهرا (س)

 

سلام
 خیلی ممنون متن زیبایی بود
یافاطر به حق فاطمه
سلام
ممنون از زحمتتون

به نام خدا

سلام

ممنون از متن خوبتون

من چیزی که از سوره فاطر با توجه به صحبت های استاد نصیبم شد این بود که مثلا وقتی که در حال حاضر یه موضوعی باعث عصبانیتم می شه و می خوام موضع بگیرم، توی ذهنم تکرار می کنم آیا واقعا لازمه الان موضع بگیری؟ و به خودم جواب می دم که شاید نتونم موضع نگیرم ولی باز تکرار و تکرار و نتیجه بر این می شه که نه، واقعا لازم نیست. یا در موارد دیگه به راحتی با تکرار یک سوال از خودمون می تونیم اشتباهاتمون رو کنار بذاریم.

آیا درسته من الان غیبت کنم؟

درسته دروغ بگم؟

و...

 و این رو مدیون استاد هستم که چنین نکته ای رو به ما یاد دادند.

سلام
ممنون بابت گزارش..
چند روز پیش داشتم با طول و تفصیل نظر می ذاشتم! زدم ثبت بشه، یهو هنگیده شد و خارج شد از وبلاگ!
حالام یادم نمیاد اون موقع چی داشتم می گفتم!!!! D-: (-:
بچه ها چرا وبلاگمون تعطیله؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی