محمد (ص) پیام آور قرآن

!محفلی مجازی برای مباحثه ای حقیقی
مشخصات بلاگ
محمد (ص) پیام آور قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نام خدای محمد،روشنی بخش دل ها، دل هایمان را گرفته ایم و با قدم هایمان وارد گردان محمد رسول الله (ص) شده ایم تا دلمان را با تابش نور حقیقت از کلام وحی تنظیم کنیم. گردان محمد رسول الله (ص) نام یکی از گردان های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این مدرسه افراد در گروه هایی با عنوان گردان به یادگیری راه های تدبر برای انس هر چه بیشتر با قرآن می پردازند تا به برکت نگاه های رسول مهربانی دل، فکر، اندیشه و عمل هایشان رنگ قرآن بگیرد، انشاالله.
در همین راستا ما، گردان محمد رسول الله، بر آن شدیم تا وبلاگی ایجاد کنیم که در آن نوای نفس نفس زدن های آدم هایی که دلشان می خواهد نگاهشان را به قرآن در یک جمع از جنس گردان وسعت ببخشند، به گوش رسد.اینجا اتاق جلسات آمادگی و تمرین گردان برای عملیات است. بحث هایی که در ابتدا مطرح می شود برای تکمیل و نزدیکی به حقیقت نیازمند همکاری همه هم گردانی های عزیز است و از آن جایی که ما تمام مردم جهان را عضوی از گردان محمد رسول الله می دانیم، از شما و تمام هم گردانی های عزیز خواستاریم تا در این بحث ها مشارکت جدی داشته باشند و لطفا در صورتی که نکته ای درزمینه ی تکمیل بحث به نطرتان میرسد حتما ارائه دهید.
یا علی

توجه کنید:
این خانه بنا دارد هر هفته مطالبش را تازه کند. لطفا تمام مطالب در صفحه اول را مطالعه نمایید.

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ق.ظ

شکستن

بسم الله الرحمن الرحیم

در گفتن عیب کسی شتاب مکن،شایدخدایش بخشیده باشد و برگناهان کوچک خود ایمن مباش، شاید برای آن ها کیفر داده شوی! پس هر کدام از شما که بر عیب کسی آگاه است به خاطر آنچه که از عیب خود می داند، باید از عیب جویی دیگران خودداری کند و شکرگزاری از عیوبی که پاک است او را مشغول دارد از اینکه دیگران را بیازارد.

امام علی (ع)

 

همز به معنی عیب گویی کردن و نقص گرفتن است. این رفتار در غیبت  فرد اتفاق می افتد، لمز نیز عیب جویی و تضعیف است که شدید تر از همز است و در حضور آن فرد واقع می شود. انسان ها معمولا در قالب نقد، به خودشان اجازه همز و لمز می دهند و نوعا نقدهایی می کنند که طرف مقابل را خرد می کند.

کسی که همز و لمز می کند ، طرف مقابل را خوار و ضعیف و نادار می بیند و خودش را نسبت به وی دارا پنداشته و خود را از احتمال نادار شدن بری می داند و دارایی خود را جاودانه می پندارد. عکس این موضوع نیز صادق است، هر کسی باور خلود نسبت به داراییش (آنچه حکم مال را دارد)  داشته باشد لاجرم در آن موضوع به همز و لمز می افتد.

تمامی دارایی های انسان از قبیل علم،شهرت،ثروت، سلامتی،انجام اعمال نیک و سایر نعماتی که در اختیار ماست همگی ابزارهایی هستند که باید ما را به قرب پروردگار برسانند، هیچ یک از این ابزارها جاودانه نیستند و اگر از کسی که از این نعمات بی بهره است عیب جویی می کنیم، باید بدانیم که هیچ تضمینی وجود ندارد که این نعمت ها روزی از کف ما نرود. جاودانگی تنها مخصوص خدا، قرآن و انبیاء الهی است.

هر وقت خواستیم از کسی عیب بگیریم باید ببینیم در خودمان هست یا نه، اگر هم نبود بدانیم که نمی توانیم تضمین کنیم که بعدا دچار آن عیب نشویم. اگر خدا نخواهد کسی را از بدی ها وعیب ها نگه دارد، انسان هرگز نمی تواند از رذائل دور شود، هر کسی هر عیبی از دیگران بگیرد، خودش به آن مبتلا می شود.

عیب جویی فوق العاده خطرناک است. مؤمن باید نقص را ببیند و اعلام برائت کند اما نباید خودش را بَری ببیند. نباید بگوید که من اصلا این کار را انجام نمی دهم، اگر خدا بخواهد انجام نمی دهیم.

اگر کسی همز و لمز کند و دل کسی را بسوزاند بالاخره یا در دنیا یا در آخرت دلش می سوزد. آتش جهنم از قلب شعله می کشد. دردناکی واقعی این جاست که آخرین پناهگاه انسان نیز به آتش تبدیل می شود و پس از آن دیگر به کجا می توان پناه برد...؟

آدمی که از جای پای خودش مطمئن نیست، دیگران را نمی شکند که شکستن دیگران خردشدن خود را در پی دارد...

سوره مبارکه همزه

نویسنده: سمیه محمدی 

۹۳/۰۱/۱۶
گردان محمد رسول الله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی