محمد (ص) پیام آور قرآن

!محفلی مجازی برای مباحثه ای حقیقی
مشخصات بلاگ
محمد (ص) پیام آور قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نام خدای محمد،روشنی بخش دل ها، دل هایمان را گرفته ایم و با قدم هایمان وارد گردان محمد رسول الله (ص) شده ایم تا دلمان را با تابش نور حقیقت از کلام وحی تنظیم کنیم. گردان محمد رسول الله (ص) نام یکی از گردان های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این مدرسه افراد در گروه هایی با عنوان گردان به یادگیری راه های تدبر برای انس هر چه بیشتر با قرآن می پردازند تا به برکت نگاه های رسول مهربانی دل، فکر، اندیشه و عمل هایشان رنگ قرآن بگیرد، انشاالله.
در همین راستا ما، گردان محمد رسول الله، بر آن شدیم تا وبلاگی ایجاد کنیم که در آن نوای نفس نفس زدن های آدم هایی که دلشان می خواهد نگاهشان را به قرآن در یک جمع از جنس گردان وسعت ببخشند، به گوش رسد.اینجا اتاق جلسات آمادگی و تمرین گردان برای عملیات است. بحث هایی که در ابتدا مطرح می شود برای تکمیل و نزدیکی به حقیقت نیازمند همکاری همه هم گردانی های عزیز است و از آن جایی که ما تمام مردم جهان را عضوی از گردان محمد رسول الله می دانیم، از شما و تمام هم گردانی های عزیز خواستاریم تا در این بحث ها مشارکت جدی داشته باشند و لطفا در صورتی که نکته ای درزمینه ی تکمیل بحث به نطرتان میرسد حتما ارائه دهید.
یا علی

توجه کنید:
این خانه بنا دارد هر هفته مطالبش را تازه کند. لطفا تمام مطالب در صفحه اول را مطالعه نمایید.

چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۰۲ ب.ظ

یس، حیات بخش دل ­ها

به نام خدای عزیز رحیم

در ابتدای کلاس ذهنمان را با پرداختن به بحث احکام و انواع تفصیلها نرمش دادیم و با انواع تفصیل ها آشنا شدیم:

1-تفصیل تفریعی که به بیان علت می پردازد.

2-تفصیل تمثیلی و تشریعی که با بیان داستان ها و مثال ها حقیقت را برایمان می گشاید.

3-تفصیل تکوینی که با بیان آیات طبیعی سعی در شناساندن احکام دارد .

4-تفصیل آخرتی که به معاد و زنده شدن مردگان می پردازد.

5-تفصیل بیانی که با استفهام، مخاطب را به فکر فرو برده و حقیقتی را به او منتقل می کند.

اما در این بین دو سوال برایمان ایجاد شد و آن این بود که اِحکام چه فایده ای دارد؟ و تفصیل چرا باید باشد؟

به جواب هایی نیز دست یافتیم: باید اِحکام را بشناسیم تا در شرایط و موقعیت های مختلف مبنای تشخیص داشته باشیم. تفصیل درحقیقت همان احکام است؛ یعنی جلوه حقیقت بالایی (احکام) است در مراتب پایین تر و بسترهای مختلف. بدون تفصیل نمی توان احکام را در زندگی یافت، به این معنی که جاری کردن یک حقیقت در زندگی تفصیلی است برای آن احکام. مثلا حُسن در کلام، همان توحید است در بستر سخن گفتن! با این تعریف می فهمیم که تفصیل از جنس فهم نیست؛ از جنس بستر است. هر چند ممکن است در مسیرش فهم حاصل شود.

مثلا این جمله که «انسان باید همواره دشمنی خود را با دشمنانش نشان دهد» اِحکام است. در زمان دفاع مقدس تفصیل این احکام اسلحه بود و در زمان حال رشد علمی است. همه اینها تفصیلی بر مبارزه با دشمن است در بسترهای مختلف

ذکر این نکته مهم است که احکام و تفصیل یک موضوع روشی نیست، موضوعی کاملا اعتقادی و توحیدی است. تفصیل به علت وجود مراتب است و خدا جلوه کرده و جلوه اش جلوه کرده و جلوه اش جلوه کرده است تا به ما رسیده است.

در کتاب های آموزش روش های تدبر، تبیین هر روش با ذکر سوره ای انجام شده است. در انتخاب سوره، نزدیک بودن روش به حال و هوا و سیاق سوره لحاظ شده است. درس هشتم کتاب تدبر سوره ای، انواع تفصیل را که به انواع بسترهای وقوع یک حقیقت مربوط است، بیان می دارد. روش کاری که به سوره یس کاملا نزدیک است.

سوره مبارکه یس با قسم به قرآن حکیم شروع می شود؛ یعنی قرآنی که دارای حکم است. خداوند حکیم متناسب با موقعیت های مختلف حکم هایی صادر می کند. سوره یس جواب قسم را ارسال پیامبر قرار داده است، پیامبری که بر صراط مستقیم است و در واقع خودش صراط ساز است. یعنی پیامبر انسانی حکیم است و مبتنی بر محکم، احکامی را ارائه می دهد. این نزول حکمت، رسول و صراط تنها مسیر رسیدن به عزت است.

مسیری که خداوند توسط پیامبر، قرآن و صراط مستقیم بیان کرده است تا بتواند انسان را تکان بدهد و به خودش بیاورد، انذار است. در واقع انذار نقطه آغاز این ماجراست. البته به نظر میرسد بعضی از  انسان ها، نسل در نسل در بی توجهی به انذار مسابقه داشته اند! قول خدا هم همیشه درباره آنها تحقق پیدا کرده و این قول خدا حق است. اگر کسی در برابر این انذار غفلت کند، به مرور دریافت انذارش ضعیف تر میشود. به قول سوره یس گوشش سنگین می شود و دیگر حق را نمی شنود. البته غفلت انواع مختلفی دارد؛ بعضی حجاب میآورند، بعضی می شوند غل و زنجیر و دست و پای آدم را می بندند و اما در مقابل کسانی که اهل تبعیت و خشیت هستند، انذار برایشان بشارتی می شود بر مغفرت و اجر کریم.

همه تفاوت این دو دسته در ذکر و غفلت است. وقتی شخصی در موقعیتی می داند کاری بد است و انجامش نمی دهد، همان برایش می شود ذکر. شخص دیگری با علم به بد بودن این کار انجامش می دهد و برای خودش بد بودن کار را توجیه می کند و همین منجر به غفلت او می شود. انسان تا وقتی انذار را نپذیرفته به حیات نرسیده و در واقع مرده است. پذیرش انذار، حیات را در انسان ایجاد می کند.

پی نوشت:

1-خدایا یاری مان کن حق پذیر باشیم و با شناخت رسولی که تو برایمان فرستادی محکم ها را تشخیص دهیم و در هر موقعیت خاشعانه از آنها تبعیت کنیم.

2-شاید ما خود را در فهم احکام و تفصیل عاجز ببینیم ولی خداوند «عزیز» همواره امیدوار است تا ما با این مسیر آشنا شویم. فهم این نکته خودش امید ساز است برای تلاش هر چه بیشتر.

3-در پایان لازم است یادآور شویم مشتاقانه پذیرای گزارش ها، سوره نوشت ها و حتی گزاره های دوستان پیرامون جلسات گردان هستیم!

یا علی

 

۹۲/۱۱/۱۶
گردان محمد رسول الله

نظرات  (۱۳)

انشاالله به مقام سلام برسیم
سلام قول من رب رحیم
تشکر فراوان از خانم ها نیک صفات و احمدیان جهت مجاهده شان برای ثبت جلسات به نحو احسن
امیدوارم بر تعداد نویسندگان جلسات گردان افزوده شود :)
اجرکم عند الله
۱۶ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۴۰ مریم نصیری

سلام 

 

۱۶ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۲۳ هانی چیت چیان

ما هم منتظر حضور و ظهور دوستان هستیم

وعلیک السلام و رحمت الله و برکاته
در جلسه ی درس سوره ی یس ،عزیزبودن خداوند برایم ملموس شد و خبر فیکون شدنم(.... شدنم)(بیست سوالیه:) )دریافت شد.با آرزوی محقق شدن این لحظه برای همه ی خواهرای گلم
۱۷ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۰۸ حمیده حقیقت جوی

سلام .

امروز وقتی به وبلاگ سر زدم و چند متن دیدم واقعا ذوق زده شدم . خدا قوت ...

 

۱۸ بهمن ۹۲ ، ۱۲:۰۸ مجبوبه سلیمانی
یا عزیز
احکام وتفصیل یعنی بلاتکلیفی وسردرگمی ممنوع
 خدایای مهربونم هراحکاموو تفصیلیت راهیه به سمت تو...
خدایا بودنت تبعیت ازذکرمی خواد روزیمون کن...
یاحق
۱۸ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۲۴ محدثه جعفری
باسلام خدمت خواهران گرامی ممنون از چکیده خوبی که گذاشتید وخداروشکر با دعای شما دوستان وامیدهای استاد نقطه های ناامیدی محوشد 
من الله توفیق
بسم الله 
درس سوره ی قمر
سوال متفرقه خدمت استاد چیت چیان:

آیه 10:" فَدَعا رَبَّهُ أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ" 
المیزان: کلمه" انتصار" به معناى انتقام است‏. و این جمله کوتاه خلاصه نفرینى است که کرده، و تفصیل آن در سوره نوح آمده‏.
سوالم رو میدونین.و جواب سوالم خیلی برام مهمه.من سر این قضیه با آدما خودمو درگیر مباحثه میکنم.اصلا وقتی خود خداوند ذو انتقام است چرا پیامبرش به جاش نباید اینطوری باشه؟
چرا نفرین در هر حالتی باید بد باشه؟
ممنون میشم زمان بذارین و جواب بدین
سلام خانم نبوی منش
ممنون از سوال تان. انشاالله بقیه بزرگوار ان هم سوال هاشون رو از درس و سوره قمر بفرمایند.
یا حتی نکات دریافتیشان از سوره را.
سلام خانم جعفری
خیلی ممنون از این خبر بسیار خوش. دل ما شاد شد خدا دلتان را حشر با اهل بیت شاد کند انشاالله.
سلام خدمت دوستان،هر بار که به این صفحه میام کلی خدا رو شکر می کنم که این امکان برای تبادل افکار فراهم شده از همه خواهرای عزیزم ممنونم.
با سلام 
خانم امینی بنده هم به شخصه از شما و از همه عزیزانی که ما رو از نظراتتان بهره مند می کنید متشکرم.
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی