محمد (ص) پیام آور قرآن

!محفلی مجازی برای مباحثه ای حقیقی
مشخصات بلاگ
محمد (ص) پیام آور قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نام خدای محمد،روشنی بخش دل ها، دل هایمان را گرفته ایم و با قدم هایمان وارد گردان محمد رسول الله (ص) شده ایم تا دلمان را با تابش نور حقیقت از کلام وحی تنظیم کنیم. گردان محمد رسول الله (ص) نام یکی از گردان های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این مدرسه افراد در گروه هایی با عنوان گردان به یادگیری راه های تدبر برای انس هر چه بیشتر با قرآن می پردازند تا به برکت نگاه های رسول مهربانی دل، فکر، اندیشه و عمل هایشان رنگ قرآن بگیرد، انشاالله.
در همین راستا ما، گردان محمد رسول الله، بر آن شدیم تا وبلاگی ایجاد کنیم که در آن نوای نفس نفس زدن های آدم هایی که دلشان می خواهد نگاهشان را به قرآن در یک جمع از جنس گردان وسعت ببخشند، به گوش رسد.اینجا اتاق جلسات آمادگی و تمرین گردان برای عملیات است. بحث هایی که در ابتدا مطرح می شود برای تکمیل و نزدیکی به حقیقت نیازمند همکاری همه هم گردانی های عزیز است و از آن جایی که ما تمام مردم جهان را عضوی از گردان محمد رسول الله می دانیم، از شما و تمام هم گردانی های عزیز خواستاریم تا در این بحث ها مشارکت جدی داشته باشند و لطفا در صورتی که نکته ای درزمینه ی تکمیل بحث به نطرتان میرسد حتما ارائه دهید.
یا علی

توجه کنید:
این خانه بنا دارد هر هفته مطالبش را تازه کند. لطفا تمام مطالب در صفحه اول را مطالعه نمایید.

اِحکام و تفصیل

این روزها با تکرار این دو واژه کلی علامت سوال توی ذهنمان شکل گرفته.

آیات اِحکام کدامند؟آیات تفصیل بر این آیات کدام اند؟

از کجا بفهمیم آیاتی که به عنوان اِحکام انتخاب کرده ایم واقعا اِحکامند ؟!

تفصیلی ترین آیه ی این اِحکام را درست تشخیص داده ایم یا نه؟!

در آزمون غیر منتظره ی دوشنبه ی قبل هم دو سوال در باره ی این موضوع آمده بود که پاسخ درستش هنوز در سایه ای از ابهام قرار دارد!

یک پیشنهاد برای اینکه مهارت کشف اِحکام ها و تفصیل های سوره ها را تقویت کنیم:

سوره ی مبارکه ی فصلت را یک بار دیگر با ذره بین اِحکام به تفصیل بخوانیم با این هدف که به این سوال پاسخ دهیم.

۹۲/۱۰/۱۴
گردان محمد رسول الله

نظرات  (۳۴)

سلام. به نظرم شاید خوب باشه هر کس یه آیه احکام و بعد تفصیل اون رو بگه.
سلام به هم گردانی های عزیز ، آیه زیر یکی از آیاتی است که بحث محکم و متشابه در اون اومده

هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محُّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ  فَأَمَّا الَّذِینَ فىِ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ  وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ  وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کلُ‏ٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا  وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَاب(آیه 7 از سوره مبارکه آل عمران)

اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد. بعضى از آیه ‏ها محکماتند، این آیه‏ ها أم الکتابند، و بعضى آیه‏ ها متشابهاتند. امّا آنها که در دلشان میل به باطل است، به سبب فتنه‏جویى و میل به تأویل از متشابهات پیروى مى‏کنند، در حالى که تأویل آن را جز خداى نمى‏داند. و آنان که قدم در دانش استوار کرده‏اند مى‏گویند: ما بدان ایمان آوردیم، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمى‏گیرند.
=====================
آیه زیر به نظرم یکی از آیات محکم است
اللَّهُ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّوم (آیه 2 از سوره مبارکه آل عمران)
آیات 3 تا 7 نیز تفضیل آن هستند
با توجه به آن که یکی از تکالیف این هفته قرائت سوره مبارکه فصلت است، به بعضی آیات آن می پردازم؛ انشاالله که درست باشد:
احکام: 

تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿۲﴾

تفصیل:

کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿۳﴾

بَشِیرًا وَنَذِیرًا فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ ﴿۴﴾

احکام:

کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿۳﴾

بَشِیرًا وَنَذِیرًا فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ ﴿۴﴾

تفصیل:

وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِی أَکِنَّةٍ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَیْهِ وَفِی آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِن بَیْنِنَا وَبَیْنِکَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ ﴿۵﴾

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَیْلٌ لِّلْمُشْرِکِینَ ﴿۶﴾

الَّذِینَ لَا یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ کَافِرُونَ ﴿۷﴾

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ ﴿۸﴾



سوره مبارکه فصلت:
احکام:

سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ ﴿۵۳﴾

تفصیل:

أَلَا إِنَّهُمْ فِی مِرْیَةٍ مِّن لِّقَاء رَبِّهِمْ أَلَا إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ مُّحِیطٌ ﴿۵۴﴾

إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ وَمَا تَخْرُجُ مِن ثَمَرَاتٍ مِّنْ أَکْمَامِهَا وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنثَى وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ أَیْنَ شُرَکَائِی قَالُوا آذَنَّاکَ مَا مِنَّا مِن شَهِیدٍ ﴿۴۷﴾

وَمِنْ آیَاتِهِ اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿۳۷﴾

فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا فَالَّذِینَ عِندَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَهُمْ لَا یَسْأَمُونَ ﴿۳۸﴾

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنَّکَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیَاهَا لَمُحْیِی الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۳۹﴾

إِنَّ الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی آیَاتِنَا لَا یَخْفَوْنَ عَلَیْنَا أَفَمَن یُلْقَى فِی النَّارِ خَیْرٌ أَم مَّن یَأْتِی آمِنًا یَوْمَ الْقِیَامَةِ اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿۴۰﴾

قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿۹﴾

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ ﴿۱۰﴾

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ ﴿۱۱﴾

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی کُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ ﴿۱۲﴾



۲۱ دی ۹۲ ، ۱۰:۴۷ نیک صفات
یک سوال برای پیدا کردن احکام  و تفضیل می شود قوانینی کلی به عنوان الگو مطرح کرد؟
مثلا در ابتدا صفات خداوند را به عنوان احکام در نظر بگیریم بعد تفضیل هایشان را پیدا کنیم و نسبت احکام ها را به هم پیدا کنیم؟
۲۱ دی ۹۲ ، ۱۱:۰۱ نیک صفات
آیه ی6 احکام است .موضوع کلیدی این آیه توحید و یکتا بودن خداست.
آیات 7و 8 و9 تفضیل برای این آیه است .
۲۱ دی ۹۲ ، ۱۱:۲۴ نیک صفات
 در سوره ی مبارکه فصلت صفاتی برای خداوند ذکر شده که همه ی آیات ذیل هر کدام از این صفات قرار می گیرد.
صفاتی چون رحمن ،رحیم،یکتا بودن،رب العالمین،عزیز،علیم،غفور،سمیع،کل شئ قدیر،حکیم،حمید،ذو المغفره،ذوالعقاب،ولی حمیم،کل شئ شهید،کل شئ محیط،اشد قوه،و به بندگان ظلم نمی کند.
هر کدام از این صفات می توانند تفضیل صفت بالاتری از خدا باشند و به همین واسطه آیات مرتبط با آن صفت  نیز تفضیلی هستند برای آن آیات مرتبط با صفت بالاتر به این ترتیب آیات احکام و تفضیل سوره مشخص می شوند.

اگر این موضوع تا اینجایش درست باشد . موضوع مهم  پیدا کردن رابطه ی احکام و تفضیلی صفات خداست نسبت به هم.
از هم گردانی های عزیز تقاضا می کنم که در پیدا کردن این رابطه هم فکری کنیم.اصلا به نظر شما این مسیر مسیر مطمئنی است؟
به نظرم مسیری که خانم نیک صفات درباره نحوه پیدا کردن احکام و تفصیل دارن می گن خیلی مهم و قابل توجهه و خیلی خوب فرد رو کمک می کنه.
۲۲ دی ۹۲ ، ۱۳:۰۵ نیک صفات
با توجه به بررسی واژه ای صفات خدا که در این سوره آمده با کمک التحقیق و المیزان
ترتیب احکام و تفضیلی بعضی صفات پیدا شد(اگر تشخیصم درست باشد)
1.صفت عزیز(هر چه دیگران دارند از اوست و هر چه او دارد از دیگران نیست)
2.صفت رحمن بالاتر از صفت رحیم است.و رحیم احکام ولی حمیم است.
3.قدیر (مرکز همه ی قدرت ها) چون به اقتضای حکمت است تفضیلی است برای حکیم بودن خدا و ذو العقاب بودن خدا تفضیلی است برای قدیر بودن خدا
4.صفت ذوالمغفره احکام صفت غفور است.
5و صفت علیم احکام برای صفت سمیع  است.صفت علیم برای صفت شهید هم احکام است.
6.حمید تفضیلی است برای رب العالمین

حالا اگر بخواهیم یک ترتیب کلی بر اساس احکام برای این صفات قائل شویم.(نظر شخصی)

رحمن - رحیم -ولی حمیم- عزیز- حکیم-علیم- قدیر- ذو المغفره -ذوالعقاب-غفور-شهید -سمیع-حمید.
اگر اشکالی بر این چینش دارید لطفا اعلام بفرمایید.
صفت رب العالمین کجای این ترتیب است.

 
این ترتیبیه که خانم نیک صفات نوشته اند: (فلش به معنای نزول است.)
رحمن .....>رحیم....>ولی حمیم
ذوالمغفره.....>غفور
علیم....>سمیع          علیم.....>شهید
رب العالمین....>حمید 
حکیم....>قدیر.....>ذوالعقاب
با این قسمتش به شخصه خیلی موافقم اما این که چطور ترتیب بندی شده رو متوجه نشدم.

با توجه به توضیحات ایشون:
رحمن....>رحیم....>عزیز         عزیز هم تفصیل رحمن است چون براساس تعریف رحمن همه چیز به واسطه رحمت حیات یافتند. 
حکیم هم چون به اقتضای علم و بعد قدرت معنا پیدا می کند تفصیل علم و قدرت می شه (این فقط یه نظره)
علیم....>قدیر....>حکیم
علیم...>قدیر....>عزیز....>حکیم
این ترتیب برای چهار تا از اسما الهی به نظرم درسته
۲۳ دی ۹۲ ، ۰۹:۰۹ نیک صفات
ترتیبی که با توجه به توضیح خانم احمدیان تکمیل شد.

1.رحمن 2- رحیم 3-ولی حمیم4-  علیم 5- قدیر 6-عزیز 7 حکیم 8- ذو المغفره 9-ذوالعقاب 10-غفور 11-شهید 12 -سمیع- 13حمید.

با این ترتیب موافقید؟
۲۳ دی ۹۲ ، ۱۸:۴۰ نبوی منش
سلام دوستان
یه سوال از خانم احمدیان دارم؟
در مورد مطلبی که 20 دی ساعت 22:11 گذاشتین:به نظرت تفصیل یک آیه در سوره پخشه؟
یا اگر نظم را برای قرآن فرض کنیم قاعدتا تفصیل هر آیه ای بعد از خواهد بود؟
البته از نظرعلمی جواب این سوالو خودمم نمیدونم
ولی در آزمونی که در کلاس داشتیم هر آیه ی احکامی پیدا کردم آیه ی تفصیلش ذقیقا آیه ی بعدیش بود
۲۴ دی ۹۲ ، ۰۷:۵۴ یکی از گردان مالک

سلام.

چه بحث جالبی..

بنده اولین باره به زیارت وبلاگ شما نائل می شم.

ان شا الله موفق باشید.

راستی یک نکته ای در باره احکام و تفصیل

احکام به قولی آن آیه ای است که می توان مضمون آیه ی دیگری یا آیات دیگری را به آن تکیه داد. آیه هایی که محکمند مثل پشتیبان و حائل برای آیات دیگر هستند.

و تفصیل یعنی بند بند چیزی را و جزء جزء آن را از هم تبیین کردن و فصل به فصل بیان کردن.

حالا ممکن است آیه ای بخشی از یک آیه احکام را تفصیل بدهد ممکن است همه اش را و ممکن است یک دسته آیه به تفصیل آیه ای احکامی بپردازند.

البته این طوری هم می شود که دسته ای از آیات احکام داشته باشیم و در یک سوره یا دسته آیه تفصیل یافته باشند.

آیات احکامی که ما در سوره پیدا می کنیم باید چند ویژگی داشته باشند. یکی اینکه عموما به خصوصیات کلی آفرینش یا قوانین کلی و حقیقی اشاره دارند. دیگر آنکه آیاتی هستند که بعضی در راس آیات یک سوره یا دسته قرار دارند(در راس یعنی شاید در مقام جمع بندی حتی گفته شده باشد مثل آیه آخر سوره نمل شاید هم در ابتدای سوره باشد مثل سوره بقره شاید هم در میانه های بحث سوره اما در جای محوری ای قرار دارد.)

یک خصوصیت دیگر آیه احکام آن است که عموما از نزدیک ترین آیات به آیه غرر یا اصلا خود غرر است همچنین از نزدیک آیات به غرض سوره است. اگرچه در نگاه کلان به غرض کل قرآن نزدیکتر از همه است.

مثل همان آیه ای که در نظرات به آن اشاره شده بود: الله لا اله الا هو الحی القیوم

---

فکر کنم دیگه افاضات نکنم بهتر باشد!

شرمنده ما تحت تاثیر جو شما نظری دادیم!!!

سلام به عزیزی که خودش را "یکی از گردان مالک" معرفی کرده اند.
به شخصه از طرف تمام گردان محمد رسول الله تشکر می کنم از حضورتون در جمعمان و همچنین نظرات پر مغز و نافذتان. البته به نظر ما که همه مسلمین عضو گردان محمد رسول الله هستند. به هر حال از این که تشریف آوردید متشکریم. لطفا باز هم تشریف بیارید و اگر اشکالاتی می بینید یا نکاتی رو لازم می دونید بفرمایید.
یا علی
سلام خانم نبوی جان
به نظرم وقتی آقای چیت چیان می گن که می تونیم در سوره چندین آیه احکام پیدا کنیم و بعد بین این آیات احکام، چند آیه احکام ترن( اصطلاح احکام ترن رو از خودم گفتم. یعنی تو خود آیات احکام یک سوره هم بعضی تفصیل هم اند) خب پس وقتی یه آیه ای نسبت به بقیه خیلی احکام تره! پس آیات تفصیل همه آیات احکام می رود زیر مجموعه اون آیه خیلی احکام تره. 
مثلا پنج تا آیه احکام انتخاب کردیم هر کدوم چند آیه برای تفصیل خودشون دارند. حالا اگر ما بین این پنج تا آیه یکی رو احکام تر از بقیه بگیریم هم دیگر آیات احکام و هم تفصیل اون آیات هم می روند زیر مجموعه اون احکام تره.
من قبول دارم که گاهی بیانم اصلا سلیس نیست. لطفا اگر نامفهومه بفرمایید چقدرش رو متوجه شدید تا بقیه اش رو یه جور دیگه انشاالله بگم.
یا علی

۲۵ دی ۹۲ ، ۰۸:۲۱ نبوی منش
سلام دوست خوبم متوجه شدم 
اما اینکه اون احکام تره، لزوما،بیشتر اول سوره است؟یا ممکنه آخر سوره باشه؟یا نه الزاما نظم  به این موضوع ربط نداره؟

۲۵ دی ۹۲ ، ۱۷:۳۲ ذوالفقاری

سلام علیکم .خداقوت.        

ازنظرات دوستان عزیز استفاده کردم .سؤالی در ذهن دارم اینکه { آیا فرقی می کند که از طرف دیگر به آیات توجه کنیم وتفصیلی ترین آیات را پیدا کرده وقدم به قدم به احکام های بالاتر برسیم ؟}

سلام خانم نبوی جان
کلا بنده در این چیزا لزوم نمی بینم. 
فکر کنم آقای چیت چیان یک بار اشاره داشتند که لزوما آیه اول احکام نیست اما این که آیات احکام تر اول سوره اند یا آخر رو نمی دونم. لطفا اگر جوابی یافتید بفرمایید.
یا علی
سلام خانم ذوالفقاری 
چه نظر جالبی دادید. خیلی لذت بردم. فکر کنم بشه. اصلا چرا نشه.
خلاصه این که به نظرم خیلی جالب و جذابه.
۲۶ دی ۹۲ ، ۱۸:۵۱ آب شیرینی

سلام دوستان.خسته نباشید.وبلاگمون مبارک:-)

از نظرات خیلی استفاده کردم.در رابطه با چینش صفات خداوند اگه اشتباه نکنم اقای چیتچیان سر کلاس صفت علم رو حتی بالاتر از صفت رحمت ذکر کردند!!

و یک سوال دیگه اینکه من احساس می کنم بعضی آیات یه قسمتشون احکامه و یه قسمت تفصیل!مثلا آیاتی که کاملا تفصیلی اند و یه دفعه آخرش فرموده و خداوند به همه چیز محیط است یا ...!و به نظرم این تیکه ها احکامند!میشه راهنماییم کنید؟

سلام خانم آب شیرینی جان.
درباره ترتیب اسما به نظرم خیلی بیشتر باید کار کرد. که احتمالا هم تغییر می کنه. 
تو تمرین های جزوه درباره احکام و تفصیل نظر شما تایید می شه. 
سلام خانم آب شیرینی جان.
درباره ترتیب اسما به نظرم خیلی بیشتر باید کار کرد. که احتمالا هم تغییر می کنه. 
تو تمرین های جزوه درباره احکام و تفصیل نظر شما تایید می شه. 
ممنون خانم آب شیرینی که این بحث اسما الهی رو دوباره مطرح کردید. لطفا به کتاب تدبر در اسما صفحه ۲۳۴ مراجعه شود. متاسفانه خیلی خوب درکش نمی کنم. گویا بر محور چند ویژگی کلیدی اسما ترتیب بندی شده اند. با توجه به آن اسما سوره این طور می شه: دسته زیرمجموعه علیم: علیم.شهید. ‌حکیم.سمیع
دسته زیرمجموعه قدیر : قدیر.رحمن.خالق.رحیم.غفور.
دسته زیرمجموعه رب:رب.عزیز.حمید
خلاصه خیلی درک عمیقی می خواد. من که در حال گیج زدنم. 

احکام

تفضیل

آیه 2

آیات 3، 4

آیه 12 - ذَالِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ

آیات 9 ، 10، 11، 12

آیه 32

آیات 30 ، 31

آیه 36 -  إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم

آیات 33 ، 34،35،36

آیه 39 -  إِنَّهُ عَلىَ‏ کلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِیرٌ

آیات 37،38،39

آیه 40 - إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ

آیات 40،41

آیه 43 -  إِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَةٍ وَ ذُو عِقَابٍ أَلِیم

آیات 44،45

آیات 53- أَنَّهُ الحْق ، َ أَنَّهُ عَلىَ‏ کلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ شهَید

54 - إِنَّهُ بِکلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ محُّیط

آیات 47 تا 52

سلام
چند تا سوال درباره احکام  و تفضیل :
1. آیات اخکام، آیاتی هستند که در خطاب مستقیم به پیامبر ، مومنان یا کافران نباشند ؟
2. آیا حکم و دستوراتی که به مومنین داده می شود و مواردی که از عاقبت کافران یا مومنین مطرح می شود  می توانند جزو آیات احکام باشند؟
3.آیات احکام و تفضیل در ارتباط با سایر آیات سوره ، تحلیل می شوند یا اینکه یک آیه محکم در یک سوره در هر جایی از قرآن باشد محکم است؟
4.آیات یک سوره حتما باید جزو یکی از دسته های احکام یا تفضیل باشند ؟
سلام خانم محمدی جان. ببین چقدر محیط مجازی خوبه. اینقدر دیروز دوستان تو گردان دنبال شما بگردن و مدام بگن چقدر دلمون تنگ شده اما خوب ایشون تو وبلاگ فعالن. می شه اونجا یه حال و احوالی کرد. خلاصه در رابطه با سوال های پر مغز و خوبتون: 
در رابطه با سوال یک: طبق فرمایش شما همین که کسی مورد خطاب قرار می گیره یعنی وارد بستر می شه و به تفصیل نزدیک می شه. باید دقت کرد که بعضی خطاب ها در بیان قانونند و وابسته به بستر نیستند اما به هر حال در قالب یه بستری اومدن و احتمالا محکم ترین آیه سوره نیستند اگرچه ممکن است یکی از احکام های سوره باشند.
در ضمن بایستی بعضی خطاب های خاص به پیامبر رو ورای  بستر دانست.
در رابطه با سوال دوم خانم محمدی: 
به نظرم در جواب سوال یک به قسمت اول سوال جواب داده شده. 
اما در باب بحث عاقبت: خود این بحث کاملا وابسته به بستر است اما از آن جا که هر تفصیلی می تواند احکام تفصیلی دیگر باشد؛ بنا به سوره بحث عاقبت افراد می تواند از احکام های رده چندم سوره باشد٬ انشاالله.
در رابطه با سوال سوم خانم محمدی: 
سوال شما دو بخش دارد که ملزوم هم اند و جدا شدنی نیستند:
در یک سوره ابتدا با مطالعه چند باره سوره٬ آیه یا آیات احکام سوره( که می توان تمام سوره را ذیل آن قرار داد) یافت می شود. 
آیات احکام یک سوره ممکن است نسبت به کل قرآن احکام باشد یا نباشد. این به اون سوره و آیاتش مرتبط است. باید آیات احکام سوره را به نسبت کل قرآن دید. گاهی محکم ترین آیه یک سوره نیز وابستگی های به بستر دارند.
جواب سوال چهارم خانم محمدی مثبت است.یا علی.
سلام لازم ضمن تشکر از همه ی دوستان هم گردانی!

لازم می دونم نکته ای رو که آقای چیت چیان در رابطه با روش اسماء خدا برای پیدا کردن احکام  سوره،در کلاس فرمودند رو برای دوستانی که در کلاس حضور نداشتن  بگم.
طبق فرمایش ایشون این روش اصلا روش مطمئنی نیست چون ممکنه یه ایه به محکمی اشاره کنه ولی در آن آیه صفتی از صفات خدا امده باشه که خیلی  هم نسبت به بقیه صفات محکم نباشه و بر عکس!
در نتیجه نمیشه از این روش به احکام سوره رسید!
یا علی
ممنون خانم نیک صفات، واقعا جا داشت که چنین نکته ای ذکر شود.
علاوه بر نکات خانم نیک صفات به نظرم آقای چیت چیان فرمودند درک احکام و تفصیل در خود اسما نیز  تخصص و علم بالایی می خواهد. در یه آیه تفصیلی اسمایی استفاده شود که در یه آیه احکامی اسمایی دیگر. این که چطور اسما فهم شوند و احکام و تفصیل درشان ترتیب دهی شود نیاز به معیار های تخصصی و بلندی دارد که علاوه بر آن بعد از رفت و آمد های بسیار در سوره می توان به آن دست یافت.
در مجموع فهمم از صحبت آقای چیت چیان این بود که در اولین قدم برای تعیین احکام و تفصیل روش استفاده از اسما روش مناسبی نیست.
سلام خانم احمدیان عزیز
از اینکه جویای احوال بنده شدید ممنونم.
متاسفانه دیروز کسالتی پیش اومد که توفیق نشد در کلاس حضور پیدا کنم.
از دوستان ممنون می شم که گزارش دیروز کلاس رو در وبلاگ بگذارند که بتونیم از مباحث مطرح شده استفاده کنیم.
با تشکر
خدمت دوستان عارضم که خانم سامت کربلان. 
دوستان گفتن متن آماده است. انشاالله احتمالا فردا می ذارن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی