محمد (ص) پیام آور قرآن

!محفلی مجازی برای مباحثه ای حقیقی
مشخصات بلاگ
محمد (ص) پیام آور قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نام خدای محمد،روشنی بخش دل ها، دل هایمان را گرفته ایم و با قدم هایمان وارد گردان محمد رسول الله (ص) شده ایم تا دلمان را با تابش نور حقیقت از کلام وحی تنظیم کنیم. گردان محمد رسول الله (ص) نام یکی از گردان های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این مدرسه افراد در گروه هایی با عنوان گردان به یادگیری راه های تدبر برای انس هر چه بیشتر با قرآن می پردازند تا به برکت نگاه های رسول مهربانی دل، فکر، اندیشه و عمل هایشان رنگ قرآن بگیرد، انشاالله.
در همین راستا ما، گردان محمد رسول الله، بر آن شدیم تا وبلاگی ایجاد کنیم که در آن نوای نفس نفس زدن های آدم هایی که دلشان می خواهد نگاهشان را به قرآن در یک جمع از جنس گردان وسعت ببخشند، به گوش رسد.اینجا اتاق جلسات آمادگی و تمرین گردان برای عملیات است. بحث هایی که در ابتدا مطرح می شود برای تکمیل و نزدیکی به حقیقت نیازمند همکاری همه هم گردانی های عزیز است و از آن جایی که ما تمام مردم جهان را عضوی از گردان محمد رسول الله می دانیم، از شما و تمام هم گردانی های عزیز خواستاریم تا در این بحث ها مشارکت جدی داشته باشند و لطفا در صورتی که نکته ای درزمینه ی تکمیل بحث به نطرتان میرسد حتما ارائه دهید.
یا علی

توجه کنید:
این خانه بنا دارد هر هفته مطالبش را تازه کند. لطفا تمام مطالب در صفحه اول را مطالعه نمایید.

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۰ ق.ظ

رعایت آداب نشانه ای از بلوغ عقلی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

 

الحمدالله رب العالمین که درگردان ما، گردان محمد رسول الله (ص)، هر از گاهی مطالبی با موضوع "آداب ورور به گردان" طرح می شود که به ما تذکر دهد که گردان آداب دارد. همین که ما به این فهم بلند برسیم که باید آداب چنین جایگاه مقدسی را به جا آوریم یعنی به عنایت الهی به بلوغ ورود به دوره سوم رشد انسان رسیده ایم. دوره ای که از آن با عنوان دوره آراستگی به عقل و احسان یاد می شود و نوعاً رعایت آداب بنا به بلوغ عقلی در انسان است. به همین دلیل به برکت این بلوغ گردان، لازم است یادی شود از کتاب "دوره های رشد تفکر اجتماعی 3/ بلوغ عقلی؛ آراستگی به آداب و احسان" که در ادامه قسمت هایی از این کتاب ذکر می شود.

بزرگترین رخداد پس از تولد انسان بلوغ اوست که با علائمی ظاهر می شود و در فکر و جسم و شیوه زندگی فرد به خوبی هویدا و آشکار است. موضوع بلوغ گاهی به ابتدای دوره سوم که دوره تکلیف است گفته می شود و گاهی نیز به انتهای این دوره که مصادف با برخورداری از بلوغ فکری و اجتماعی است گفته می شود. در حقیقت، تمام آنچه به عنوان سعادت در دنیا و آخرت برای انسان مطرح است مربوط به اسلام انسان است و گوهر آن در این دوره در درون فرد متولد می شود. به همین دلیل جشن بلوغ، جشن زندگی معنوی است و لازم است بیش از جشن تولد مورد ارج و تقدیر واقع شود.

در واقع آنچه در دوره سوم مورد نظر است استفاده و بهره مندی از عقل است زیرا در این دوره نوع انسان مجهز به عقل شده است و باید در موقعیت های مختلف و مسائل گوناگون به عقل رجوع کند. براساس عقل حجت های الهی معنا پیدا می کند و براساس تعقل به این حجت ها اعتنا می شود و اگر تعقل نبود حجت ها به ضرر انسان تمام می شد و در روز قیامت علیه او کار گرفته می شود.

در دعای شریف عرفه، امام حسین علیه السلام از این دوره با نام دوره اکمال فطرت و اعتدال تعبیر کرده اند. در قرآن، ویژگی های دوره اکمال فطرت و اعتدال در سوره های مختلفی ذکر شده است که یکی از این سوره ها، سوره مبارکه شمس است.

واژه ای که به اکمال فطرت و اعتدال از نظر مفهومی بسیار نزدیک است کلمه "تسویه" می باشد. تسویه رخدادی است که برای نفس انسان واقع می شود و به او قدرت الهام فجور و تقوا را می دهد و پس از آن تزکیه و در مقابل آن تدسیس که عدم تزکیه است، برای انسان معنا پیدا می کند.

آشنایی با این کلمات معنای آشنا شدن با شیوه اصلی در تعقل است. در واقع آشنا شدن با این مفاهیم به منزله آشنایی با مرحله سوم رشد اجتماعی است. در مقابل تسویه و تزکیه، سوره مبارکه شمس دسّ یا نهفته ساختن نفس و عدم بهره مندی از تزکیه را عامل هر ناکامی معنوی معرفی می کند. به صورت تفصیلی تر سرکشی و طغیان از یک سو و تکذیب آیات و رسل از سوی دیگر عامل سقوط می باشد. همچنین علم نسبت به آنچه از طریق وحی به انسان وارد شده است که بایستی از آن تبعیت کند از لوازم تعقل و فهم حجت می باشد.

در نتیجه از انطباق مولفه ههای اکمال فطرت و اعتدال در سوره مبارکه شمس و دعای مبارکه عرفه می توان به سیر نتیجه بخشی هر عملی دست یافت:

1-ابتدا انسان به واسطه رجوع به عقل ضرورت انجام یا ترک عمل، فعل یا باوری را بررسی می کند و بر روش های به دست آمده از آن تفکر و تامل می نماید.

2-سپس با اتکا به آن علم و براساس الهام الهی، به جزییات تحقق آن عمل، فعل یا باور در آن لحظه، دست می یابد..

3-الهام، عقل و تعقل در صورتی در نفس انسان جریان می یابد که از موانع، پاک و آراسته باشد. به همین دلیل عملیاتی شدن منویات عقلی  و الهام های الهی کشف موانع و برطرف کردن آن است.

4-دستاوردهای به دست آمده از مراحل فوق تنها با شناسایی و قدردانی و خرسندی می تواند در برنامه ریزی مجدد زندگی قرار گیرد.

در این دوره انتظار می رود که خودجوشی فرد او را از برنامه ریزی های دیگران-جز به صورت مشورتی-مستغنی کند. در عین حال لازم است سیری منظم برای طی شدن این دوره به صورت ساماندهی شده، تدارک دیده شود. در دین و شریعت برای بالابردن سرعت و دقت در پیمودن این دوره وظایفی تدارک دیده شده است. از آنجا که این وظایف انسان را از رها بودن به بند عبودیت الهی می کشاند، می توان آن ها را به عنوان " آداب" معرفی کرد.

آدابی که در شرع مقدس اسلام آمده است به صورتی برنامه ریزانه فرد را در متن جامعه قرار می دهد و از این جهت به طور طبیعی ضامن رشد اجتماعی فرد شده است. به همین دلیل از تقوایی که محصول این دوره است با نام "احسان" یاد می شود.

پس با توجه به مطالب، منظور از از رعایت آداب و یا آراستگی به آداب این است که " فرد به رفتار ها و برنامه های منظمی همت گمارد که براساس وضعیت تکوینی آن رفتارها در او خصلت های متعالی شکل گیرد."

 

امید است که گردان محمد رسول الله صلی الله علیه و آله به عنایت الهی آراسته به آداب الهی شود و بدین وسیله شایستگی بندگی ای مخلصانه به درگاه الهی را بیابد؛ انشاالله به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

۹۳/۰۳/۲۲
گردان محمد رسول الله

نظرات  (۶)

۲۳ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۴۵ مریم نصیری

اللهم صل علی محمد و آل محمد

با سلام

خدا رو شکر. جمع بندی خوبی انجام گرفت هم از روحیه گردان و هم از سوره مبارکه شمس.

پ.ن. بنده دارم سعی می کنم که روزه سکوت بگیرم که در برابر کمی رفت و آمد به وبلاگ چیزی نگم. واقعا درک نمی کنم چرا ما می آیم در وبلاگ و بعد بدون این که یه نکته دریافتی جدید و یا حتی تکراری، تکرار می کنم، حتی تکراری از سوره بگیم این محفل رو ترک می کنیم. 
ما هنوز درک موقعیت حساس و مهم مان در تاریخ رو نکرده ایم. درک نکرده ایم که هزاران پیغمبر آمدند تا عدل را در جامعه پیاده کنند. هزاران پیغمبر آمدند و بسیاری شهید شدند تا حکومتی برای اقامه قسط و عدل در جامعه بر پا کنند. هزاران نفر مخلصانه شهید، اسیر و شکنجه شدند تا این هدف انبیان تحقق یابد. بعد ما در زمانی هستیم که چنین حکومتی با تمام کاستی هایش اما در راستای عدل به ما رسیده است و ما واکنشی برای شکر این حکومت و اتصال آن به حکومت عدل بقیه الله اعظم از خود نشان نمی دهیم.
ما ذره ای حتی به فهم این حرکت عظیم نایل نشده ایم مگر آن که بفهمیم برای حفظ این حکومت و اتصال به حکومت حضرت نیازمند حرکت های جمعی و انشاالله تبدیل شدن به امت واحده هستیم. این هدف تحقق نمی یابد مگر آن که بفهمیم سعادت من جدا از سعادت دیگری نیست. مگر آن که قلبم بتپد برای سعادت دیگران. مگر آن که هر عضوی از این جهان رو از اعضای خانواده خود ببینم و برای سعادتش حداقل دعا کنم.
آیا اگر ما چنین روحیه ای داشته باشیم باز این اتفاق می افتد که توفیق تشکیل جمعی از شیعیان در جامعه ای اسلامی را بیابیم و نامش را گردان بنامیم و بعد قلبمان برای عضو عضو آن نتپد! باز می شود که برای رشد عزیزم نکته قرآنی که درک کرده ام را به او انتقال ندهم!
الان خیلی ها فریاد سر می دهند که " آخر ما نکته ای نمی یابیم" که بنده اصلا این مطلب را قبول ندارم. مگر می شود که کسی بر سفره سرشار از کرامت قرآن بنشیند و بدون بهره بلند شود. بر فرض هم که قبول داشته باشم. خب سوالاتتان را مطرح کنید. یعنی ما حتی از سوره سوال هم نداریم؟!!!!!!!!!!!!!! وا اسفا. 
به هر حال این بنده حقیر که ابدا این حال گردان را درک نمی کنم. نشاط برای گردان است. کو این نشاط؟
*خوب شد نیت روزه سکوت کردم. البته اگر نیت سکوت نکرده بودم خیلی حرف های دیگر هم می زدم. 
سلام خدا قوت 
چقدر تاثر برانگیز :(
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۵ مریم جعفری

سلام و خسته نباشید خدمت همه هم گردانی های عزیز

نکاتی که در باب آداب ذکر شده بود برای من به شخصه خیلی نکات جدیدی بود و بسیار جای تأمل داره

خیلی ممنون

۳۰ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۱ مجبوبه سلیمانی
یا جبار
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی