سوره ی مبارکه مرسلات
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره مبارکه مرسلات از جمله سورههای قرآن مجید است که مانند سورههای ذاریات، صافات و نازعات از ملائکه که ماموران الهی اند، خبر داده است و سخن را با سوگند بر آنان آغاز مینماید.[1]اگر بخواهیم یک تقسیم بندی کلی از ایات این سوره ی مبارکه داشته باشیم.
آیات به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند:
دسته ی اول:آیات 1تا 7 که به جریان ارسال رسل از نشر تا القای ذکر برای بیدار سازی یا اتمام حجت مردم می پردازد و در واقع احکام سوره اند. در این دسته آیات به مراحل القای ذکر پرداخته شده است و ویژگی های رسولان ذکر شده میشود:پی در پی فرستاده شدن رسولان،سرعت سیر آنها برای رساندن وحی، فرقان بودن آنها درامور و القای ذکر.سپس کارکرد های القای ذکر را عذر(اتمام حجت) و نذر(هشدار)معرفی می کند.
دسته ی دوم :آیات 8تا49 که حقایقی برای بیدارسازی انسانها ،حقایقی درباره ی نظام دنیا و اخرت و رابطه این دو عالم و نیز حال انسانها در این دو را بیان میدارد.این دسته از ایات به برچیده شدن نظام دنیا و جدا شدن از مادیات، هلاکت مجرمین، تدبیر خداوند در خلق انسان، روز فصل و جمع شدن همگی در آن و سرپیچی از خضوع و عبادت خدا میپردازد.
دسته ی سوم :آیه 50 که اتمام حجتی است برای ایمان به قرآن و احکام نتیجه ای سوره محسوب میشود.
پس از تقسیم بندی آیات برای نزدیک شدن به غرض سوره، به بررسی ارتباط غرض و بعضی از واژههای سوره پرداخته میشود. بعضی از واژگان بدین شرحاند:
لواقع:نزول همراه با تثبیت.
با توجه به شش آیه اول سوره که به نظر اِحکام سوره میباشد، معرفی پروردگار با ذکر ویژگیهای مرسلات بیان میشود. در واقع با بیان ویژگیها و وظایف آنها به معرفی نظام حکیمانهای که مرسلات اسباب برپایی هستند نیز میپردازد. از آنجا که اسباب دارای حیات ابدی نمیباشند، نظام وابسته به آنها نیز دارای اجل میباشد. با توجه به ویژگیهای مرسلات، این نظام دارای مراتبی است که در هر مرتبه حکمت بنا به ظرفیت آن نزول مییابد و با بیان حجتهای آن مرتبه، وظایف نیز تبیین و متناسب با آن شرایط رشد و هلاکت معرفی می شود. از این نکات بر میآید که تمام این اتمام حجتها اشاره به وعدهای حتمی (واقع) دارد که در زمان وقوع آن این اجل این نظام فرا میرسد و افراد به جزای اعمال خویش میرسند.
رواسی شامخات:ثابت های عظیم مرتفع؛ کوه های بلند پا بر جا
با توجه به آیه ی 27 این سوره پرداختن به اجزایی از هستی، بیان نمونه ای از ربوبیت الهی میباشد.
ظلال و عیون:
ظل: انبساط آثار وجودی
عین:جاری شدن از یک مبدا ذاتی
با توجه به آیات 41 تا 43 ظل و عیون ویژگی بستر حیات متقین است و متقین به واسطه نشر و القای پی در پی ذکر مانند یک چشمه مبدا القای ذکرند .
تکذیب:آثارش ظل است.مکذب در عین توجه به حقیقت، می خواهد از سختی آن فرار کند.با توجه به التحقیق، علامه مصطفوی سه شاخه بودن آتش جهنم را نشات گرفته سه رذیلت یعنی بزرگ دیدن نفس،غفلت،حب دنیا میدانند که شاید مصادیقی از تکذیب باشند.
حدیث: تجدید و نو و به نو شدن با ذکر +نقل ما وقع
درآیه 50 سوره با واژه "حدیث" قرآن را نو و تازه در هر زمان معرفی میکند که در عین ذکر گذشتگان و احکام الهی ذکر را در انسان فعال میکند. این آیه اتمام حجتی است با مجرمان که همه چیز در قران هست پس به دنبال چه می گردید! و اگر با قرآن هدایت نشوید، هلاکتتان حتمی است که حدیثی جامعتر از آن به دستتان نخواهد رسید و همین قرآن در قیامت به جرم شما شهادت خواهد داد.
کلام پایانی:
با توجه به بررسی برخی عبارات و واژه های مهم سوره و با توجه به آنچه در جلسات قبل پیرامون سوره ی مبارکه مرسلات ذکر شد ونکات مطرح شده، نکته ی کلیدی سوره تکذیب ذکر است که مراتب مختلفش در سوره معرفی میشود. تکذیب تفصیلی است برای یک احکام و آن احکام ذکر است و زمین بستری است برای القای این ذکر.این ذکر بر اساس اقتضائات زندگی انسان و مختصات ساختار وجودی او برایش فرستاده میشود و خداوند قرآن را وسیله ای برای القای ذکر و اتمام حجتی برای انسان ها قرار داده است. انسان ها برای دریافت این ذکر اجلی دارند و در روز فصل به حساب آنها رسیدگی خواهد شدو بر اساس مواجهه آنها در برابر ذکر از هم متمایز می شوند (فصل).متقین با خضوع در برابر ذکر بنا به اقتضای خلقتشان عمل میکنند و با تاکید دائم بر آن در زندگی شان هر یک به نوعی آن را بروز می دهند و خود را منبع و سرچشمه ی این ذکر برای دیگران قرار میدهند.تکذیب کنندگان نیز با دوری از این حقایق گرفتارآتش سه شعبه جهنم که سایه ای از اعمال ان هاست میشوند.
بی شک این نکات قطراتی است از دریای بی کران ذکری که خدا خواست به ما بنمایاند.انشالله روزهای زندگیمان بستری باشد برای بروز این ذکر ،بروزی که خود ظرفیتی در ما ایجاد کند که حقایقی را که تا کنون درک نکرده ایم را بشناسیم و بدان عمل کنیم.آمین به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
[1] جزوه "تدبر سورهای"، جلد چهارم مجموعه جزوههای آموزش روشهای تدبر در قرآن